Friday, June 25, 2010

.. petua utk ibu mengandung ..



Emm.. harini aku dengar and baca byk petua utk org yg pregnant... tu semua boleh di jdkn panduan... Org kata byk membaca and bertanya, luas pengetahuan dan panduan... betulkn?

Emm.. anyway Thnks pd kwnku Elfira Bt Ibrahim sbb bg petua pd aku.. dia kata, time dia pregnant, dia amalakn, after ambil wuduk time magrib, sapukn air wuduk tu pd perut.. dr atas hingga bwah dgn bacaan selawat ke atas nabi... and...... sebelum tidur mlm, hubby dia bcakan Al-fatihah... Alhamdulillah... senang nk bersalin... em... amalan yg bgus tu... so, mmg ptt aku follow kn?

Selain tu, ada juga, aku dengar drpd kenalan-kenalan yg lain, tentang pemakanan... org kata, bile pregnant bagus mkn tauhu cedok... alah...ada yg panggil tauhu beku... nnti anknya, kulitnya putih dan bersih... but.. tak leh la amalkan selalu, tkut kena kncing manis... kn air tauhu tu manis... bole la kalau nk mkn dlm seminggu sekali..

Lg tentang pemakanan... ada yg kata, minum air soya, supaya anknya putih... but jgn la minum air soya kotak.. sbbnya air soya kotak kn mengandungi perisa and bhn pengawet... so, mmg tak bagus... kalau minum, mmg ank korang putih... but putih yg bermasalah... kulit tak sihat... senang dpt luka and kudis... tu pengalaman and kata akk ipar aku...

Ni plak benda yg aku musykil.. betol ke kalau kita suka mkn kicap, minum air kopi, air milo, nnti ank kite lahir, kulitnya gelap? em... bole diterima pkai ke? mesti ada yg percya and tak kn? but terpulang la pd kepercayaan and pengalaman anda... bg aku pulak, aku tak percaya sgt.. just 50%.. sbbnya aku pernah nampak.. dulu, time mak aku pregnantkn adik aku yg kedua, dia suka minum air kopi... nah... jwpnnya, bile lahir, adik aku putih melepak... dan dia la paling putih dlm adik beradik... so, apa kata anda?

And, ni ada lg 1.. betul ke org pregnant tak bole minum air tebu? yg akk ipar aku kata, tebu hitam je yg tak boleh minum... but ada kenalan aku yg lain kata, tebu biasa pun tak boleh minum.. alasannya, tebu tu tajam... betul ke?? hish... dh la air tebu, air favourite aku... lg-lg time puasa... peh... kalau 2 hari tak pekena, boleh pengsan.. hehe...

Emmm.... entah la... byk aku dengar petua, amalan dan tentang pemakanan dr kenalan-kenalanku.. tak tersenarai disini... Ada yg baik, boleh la kita ikut... ada yg tak baik and tak logik, xpyh la diikut... and setiap org ada pandangan and pendapat masing-masing... sila la click LIKE =) www.tips-fb.com

0 comments:

Post a Comment